Working class hero


Produksjon av makrell i tomat....





14.30 började vår fjärde arbetsdag på Stabburet i Øyenkilen och slutade 22.30 som varje kväll, men nu vill jag berätta för er om den första arbetsdagen på makrillsproduktionen, läs och njut!

Linnéa och jag åkte som bestämt till Manpower för att möta upp JanOle som skulle skjutsa oss ut till Stabburet, spännande med tanke på vad lite vi visste om våra arbetsysslor, men det skulle vi snart bli varse!

Väl framme stiger vi ut ur bilen, det luktar fisk. Efter att fått arbetskläder (beskriver dom längre ned), gått igenom regler och dyl. var det dags för en snabb rundtur. Hon visade vad man gjorde på de olika ställena, gick igenom ren zon- orenzon- Vi tvättade händerna mycket på dom 8(!)timmarna. Vi gick först in i dörren som var märkt med ren zon. Halvvägs in genom dörren möttes vi av en lukt som fick oss båda att häpna och runt hörnet fick vår syn möta en av våra framtida sysslor- renskærning! Vad jag tänkte i den stunden kommer jag inte ihåg, det bara snurrade i huvudet och det var svårt att hålla sig för skratt. Vi gick vidare...

Oren zon, packa packa packa! På rullband kom det makrillsburkar som skulle packas ned i kartonger (som man byggde under tiden), tjugo stycken i varje kartong.

Linnéa och jag fick sen dela på oss, nu var det dags att börja jobba! Jag började med att packetera makrill och Linnéa fick äran att gå ner till renskærning, men vi kom att byta ungefär varannan timme. 

Innan man la i makrillskonserverna i kartongen skulle man kolla så att dom var rena och hela. Det gick riktigt fort innan man kom in i det på riktigt, som tur var så fanns det en stoppknapp att använda då det gick alldeles för fort. Hur många gånger jag tryckte på den? Kommer inte riktigt ihåg....

Nere på renskærningen fick man ta emot ett Stort lass med fiskfiléer som kom på ett rullband, uppgiften var nu att gå igenom fisken så att dom såg respektabla ut, gjorde dom det puttade man ner dom på ytterligare ett rullband. Jag fick en mild chock när jag stod där första gången, inte så mycket för lukten, även om den skiljde sig en aning från vanlig lukt, utan för att det fanns inget som hette nybörjare. Jag hann knappt klart med första lasset innan nästa kom, tänk er när det tredje lasset kom- då låg det en, möjligen två filéer på marken, och ett x antal slank ner på det andra rullabndet utan att jag ens hann kika på dom.. men men.. Andra gången gick det bättre och så även den tredje... Man lär sig snabbt som tur är!

Så här ser vi ut:

På fötterna har vi liknande träskor.
Vi bär röda byxor och röd tröja, ser ut som en pjamas!
På huvudet bär vi en tunn mössa med en randig skärm på. Ni ska vara se så snygga vi är!
När vi är i ren zon har vi även på oss handskar, ser ut som diskhandskar, i ren zon behöver vi också ett förkläde och armskydd.
Hörselkåpor av den anledningen att det dånar så värst. Dagen kan bli Riktigt lång och seg om man inte får ett par med radio i, jag vet, Linnéa vet mer!

Hade fint!

/a.

Kommentarer
Postat av: Mamma

Jaa tjejer, jag undrar vem av er som somnar först i kväll. gud vad duktiga ni är, i mina öron så har ni väldigt tuffa förhållanden både vad det gäller jobb & vägen dit och hem. (Kan det bli värre?) Det kan nog bara bli bättre, efter v. 45! Trevlig helg Tjejer! Massor av kramar, försök att hålla humöret uppe, det går lättare då! Förresten vad brukar ni äta till lunch? Mammis

2007-10-19 @ 22:25:25
Postat av: M&M

Haha... fy fan så jävla snygga ni måste va i arbetsoutfiten!!! Jag KRÄVER ett foto!!!!!!!!!!!!!

2007-10-20 @ 00:01:20
URL: http://Liljesson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0